Kundaliinijooga on hyvin kokonaisvaltaista joogaa, jota myös usein kutsutaan  tietoisuuden joogaksi.

Se on yksi hyvä tapa saada yhteys omaan itseensä hengityksen , fyysisen harjoituksen sekä meditaation avulla.

Kundaliinijoogatunti sisältää joka kerta sekä fyysisen harjoituksen (=kriya), hengitysharjoituksen (=pranayama) , syvärentouksen sekä meditaation. Harjoituksiiin sisältyy usein myös erilaisia mudria (käsi-ja sormiliikkeitä) ja kehon lukkoja, joiden avulla ohjataan energioiden kulkua haluttuun kohteeseen/vaikutukseen.

Mantrat ovat yksi osa tuntia, jotka mm.auttavat mieltä keskittymään omaan harjoitukseen.

Kundaliinijoogan sanotaan vaikuttavan 

mm. seuraavasti 

  • vahvistaa hermostoa

  • kohottaa fyysistä kuntoa

  • auttaa elämään tietoisesti omaa elämää

  • tasapainottaa hormonitoimintaa

  • avuksi ruoansulatukselle

  • rauhoittaa ja selkeyttää mieltä

  • syventää itsetuntemusta ja kasvattaa itseluottamusta

  • aktivoi intuitota

Jokainen tunti on oma kokonaisuus, joten voit tulla tunnille silloin kun sinulle sopii. Samalla tunnilla ovat siis ensikertalaiset, että jo pidempään harjoitelleet sulassa sovussa. Jokainen tekee harjoituksen oman tietoisuuden ja tietämyksen mukaan...itselleen parhaan mahdollisen harjoituksen kussakin hetkessä.

Suurin osa harjoituksista tehdään silmät kiinni, joten keskittyminen omaan harjoitukseen on myös  helpompaa. Kun pidämme silmät kiinni sekä keskitämme katseen suljetuin silmin kulmakarvojen väliin (3.silmä) , mahdollistamme myös syvemmän meditatiivisen tilan.

Olemme yksilöitä ja oma harjoitus on myös eri päivinä hyvinkin erilainen. Joogassa ei vertailla omaa harjoitusta toisen tekemään harjoitukseen, eikä pyritä suorittamaan harjoitusta. Se, että teemme itsellemme parhaan mahdollisimmin harjoituksen on tärkeintä, ei se mitä muut tekee tai ajattelee. Kun astut joogamatolle, oma harjoitus alkaa siitä.

Kundaliinijoogassa on tuhansia erilaisia kriyoja sekä meditaatiota. 

Kriya (= fyysinen harjoitus) voi olla esim.

  • selkärangan notkistamiseen

  • immuunipuolustuksen nostamiseen

  • kilpirauhaselle

  • chakroille

  • ruoansulatusta edistämään

  • sydämen avaamiseen

  • aivolisäkettä aktivoimaan

  • tuomaan sinnikkyyttä ja sisukkuutta

  • jne...jne...jne...

Meditaatio voidaan tehdään monella eri tavalla.

Toisissa meditaatioissa mantrataan ääneen, toisissa hiljaa mielessä ja osa meditaatioita on hengitysmeditaatiota ilman mantraa. 

Käsien asento (=mudra) sekä silmien kohdistaminen (=drishti)

on myös erilainen eri meditaatioissa. 

Näin saadaan meditaatoistakin niin monenlaisia kokonaisvaltaisia vaikutuksia, koska jokaisella asialla on oma tärkeä vaikutus kokonaisuudessa.

Meditaatioissa on aina myös jokin tarkoitus ja merkitys. 

esim;

  • tuomaan rohkeutta

  • lisäämään rauhallisuutta

  • tuomaan onnellisuutta

  • puhdistamaan alitajuntaa

  • herättämään sielutietoisuutta

  • poistamaan pelkoja

  • tukemaan muutoksen polulla

  • parantamaan rauhastoimintaa

  • tasapainottamaan aivopuoliskoja

  • jne...jne...jne...

Ohjaan tunnin, joten sinun ei tarvitse etukäteen osata tai tietää sen enempää näistä asioista. Jos tunnet kiinnostusta ,tule kokeilemaan.

Kundaliinijooga on kokemuksen joogaa ja kokeilemalla vain voit tietää onko tämä sinua varten.

Tule herättämään ja voimistamaan omaa kundaliinienergiaa, elämänperusenergiaa.

Tässä muutama palaute osallistujilta;

"Ohjaustyyli on rauhallinen ja selkeä. Ohjaajasta huokuu hyvä energia ja omistautuminen lajiin. Tunnin aikana on ihana keskittyä vain itseensä. Hyvän ohjauksen ja ilmapiirin avulla se onnistuu."
"Tunnin ovat olleet aivan ihania. Opettamistyylisi on rauhallinen, selkeä ja ammattitaitoinen. Oma olo on tuntien jälkeen rentoutunut ja rauhallinen, hyvä.
Suosittelen kaikille ."
"Olen saanut tunneiltasi suunnistusohjeita ja vahvistu oman polun kulkemiselle skeä kundaliinijoogan osaksi jokapäiväistä arkeani.
Kiitos rakkaudestasi ja myötäelämisestä."
"Valitettavasit aika ei ole riittänyt tähän harrastukseen. Muutamakin tunti antoi iloa ja rauhaa. Tunneilla oli ihana lämmin tunnelma.!
"Kiitos Ulla. Tunneillasi on ollut ilo käydä. Olet hyvä ohjaaja ja lämmin ihminen. Tunneilla on mahtava tunnelma."
"Ihana rauhallinen tunnelma ja kiireetön olo paikan päällä."
"Rentouttava ja vapauttava tunti. Mieltä virkistävä."

Tarkista milloin voit osalistua Kundaliinijoogaan seuraavan kerran Tunnit ja Kurssit -sivulta.

Saatavilla myös yksityistunteja,tutustu niihin tästä.

Lisätietoja kundaliinijoogasta;

Paljon hyviä kirjoituksia löytyy myös SpiritVoygen blogeista.

Mantrapediassa mantroista lisäinfoa niistä kiinnostuneille.

SunJooga

Ulla Hirvonen

044 746 2869

ulla@sunjooga.fi