Kundaliinijooga

Kundaliinijooga

on kokonaisvaltaista joogaa, jota myös kutsutaan  tietoisuuden joogaksi.

Se on hyvä tapa saada yhteys omaan itseensä hengityksen, fyysisen harjoituksen sekä meditaation avulla.

Tunnin sisältö

Kundaliinijoogatunnin kesto on 90min ja sisältää joka kerta fyysisen harjoituksen (=kriya), hengitysharjoituksen (=pranayama), syvärentouksen sekä meditaation. Harjoituksiiin sisältyy usein myös erilaisia mudria (käsi-ja sormiliikkeitä) ja kehon lukkoja, joiden avulla ohjataan energioiden kulkua haluttuun kohteeseen/vaikutukseen.

Mantrat ovat yksi osa tuntia, jotka mm.auttavat mieltä keskittymään omaan harjoitukseen.

Harjoitus itseä varten

Jokainen tunti on oma kokonaisuus, joten voit tulla tunnille silloin kun sinulle sopii. Samalle tunnille sopii niin ensikertalaiset, kuin jo pidempään harjoitelleet.

Jokainen tekee itselleen parhaan mahdollisen harjoituksen kussakin hetkessä.

Suurin osa harjoituksista tehdään silmät kiinni, joten keskittyminen omaan harjoitukseen on myös  helpompaa.

Kun pidämme silmät kiinni sekä keskitämme katseen suljetuin silmin kulmakarvojen väliin (3.silmä), mahdollistamme myös syvemmän meditatiivisen tilan.

Olemme yksilöitä ja oma harjoitus on myös eri päivinä hyvinkin erilainen. Joogassa ei vertailla omaa harjoitusta toisen tekemään harjoitukseen, eikä pyritä suorittamaan harjoitusta. Se, että teemme itsellemme parhaan mahdollisimmin harjoituksen on tärkeintä, ei se mitä muut tekevät tai ajattelevät.

Kun astut joogamatolle, oma harjoitus alkaa siitä.

Ohjaan tunnin, joten sinun ei tarvitse etukäteen osata tai tietää kundaliinijoogasta tai sen osa-alueista. Jos tunnet kiinnostusta, tule kokeilemaan.

Kundaliinijooga on kokemuksen joogaa ja kokeilemalla vain voit tietää onko tämä sinua varten.

Kundaliinijoogan vaikutuksia

Kundaliinijoogan avulla voi parantaa omaa hyvinvointia.

Sen sanotaan vaikuttavan mm.

  • vahvistaa hermostoa

  • kohottaa fyysistä kuntoa

  • auttaa elämään tietoisesti omaa elämää

  • tasapainottaa hormonitoimintaa

  • avuksi ruoansulatukselle

  • rauhoittaa ja selkeyttää mieltä

  • syventää itsetuntemusta ja kasvattaa itseluottamusta

  • aktivoi intuitota

Kriya eli fyysinen harjoitus on aina erilainen ja sen vaikutuksia voivat olla mm.

  • selkärangan notkistaminen

  • immuunipuolustuksen nostaminen

  • kilpirauhaselle

  • chakroille

  • ruoansulatusta edistämään

  • sydämen avaaminen

  • aivolisäkkeen aktivoiminen

  • sinnikkyyden ja sisukkuuden tuominen

Myös meditaatioita on erilaisia. Toisissa meditaatioissa mantrataan ääneen, toisissa hiljaa mielessä ja osa meditaatioita on hengitysmeditaatiota ilman mantraa. 

Käsien asento (=mudra) sekä silmien kohdistaminen (=drishti)

on myös erilainen eri meditaatioissa. Jokaisella meditaatiolla 

on aina jokin tarkoitus kundaliinijoogatunnilla.

Tällaisia voivat olla mm. 

  • rohkeuden tuominen 

  • rauhallisuuden lisääminen

  • onnellisuuden tuominen 

  • alitajunnan puhdistaminen

  • sielutietoisuuden herättäminen 

  • pelkojen poistaminen 

  • muutosten polulla tukeminen 

  • rauhastoiminnan parantaminen 

  • aivopuoliskojen tasapainottaminen 

Tule herättämään ja voimistamaan omaa kundaliinienergiaa, elämänperusenergiaa.

Katso seuraavat tunnit täältä. 

SunJooga

Ulla Hirvonen

044 746 2869

ulla@sunjooga.fi